艢CIANA S艁AWY | Tutaj b臋d膮 umieszczane odnosniki do stron, na kt贸rych znalaz艂y si臋 recenzje wydanych przez nas ksi膮偶ek
|
POLECAMY | Pozycje polecane przez nasz膮 stron臋. W celu zobaczenia szczeg贸艂贸w nale偶y klikn膮膰 w dany banner


|
|
Witamy |
Strona ta po艣wi臋cona jest YAOI - gatunkowi mangi i anime ukazuj膮cemu relacje homoseksualne pomi臋dzy m臋偶czyznami. Je艣li jeste艣 zagorza艂ym przeciwnikiem lub w jaki艣 spos贸b nie tolerujesz homoseksualizmu, to lepiej natychmiast opu艣膰 t臋 witryn臋 - reszt臋 naszych Go艣ci serdecznie zapraszamy
|
Droga do Naszhiar przypisy |
PRZYPISY:
"Droga do Naszhiar" ("Vida Naszhiar") to najwybitniejsze dzie艂o w skromnej tw贸rczo艣ci Lhynne-Ly, tragicznie zmar艂ej pisarki i dzia艂aczki na rzecz r贸wnouprawnienia mniejszo艣ci seksualnych. Powie艣膰, przyj臋ta przez krytyk贸w bardzo ciep艂o, za艣 przez spo艂ecze艅stwo z zainteresowaniem, znalaz艂a si臋 na indeksie w Czasie Chaosu. Sama pisarka, otwarcie przyznaj膮ca si臋 do zwi膮zku z inn膮 kobiet膮, zosta艂a zamordowana przez radykalne boj贸wki. Po jej 艣mierci Naszhiar sta艂o si臋 miejscem wybuchu jednego z najs艂awniejszych bunt贸w przeciw nowej w艂adzy, okre艣lanego nazw膮 "bunt zbocze艅c贸w", kt贸ra, cho膰 w zamierzeniu pogardliwa, zosta艂a przyj臋ta z dum膮 przez samych buntownik贸w. Wydarzenia te opisa艂 po zako艅czeniu wojny domowej Easare-Tharnes, w swojej powie艣ci "Ognie w Naszhiar" sk艂adaj膮c ho艂d pisarce oraz ludziom, kt贸rzy wraz z nim uczestniczyli w tamtych wydarzeniach.
Powie艣膰 opisuje w臋dr贸wk臋 grupki ludzi do Meleka Naszhiar, miejsca znanego ze 艣wi膮tyni, w kt贸rej udzielano 艣lub贸w, nie zwracaj膮c uwagi na p艂e膰, wiek, pochodzenie czy nawet pokrewie艅stwo partner贸w. Cho膰 historie o zwyczajach w Naszhiar, zaniechanych po Rebelii Nordyjskiej, by艂y popularne na Ranal, czasem jako symbol degeneracji, czasem - tolerancji, dopiero powie艣膰 Lhynne-Ly przynios艂a Enklawie s艂aw臋 i spowodowa艂a pojawienie si臋 zwyczaju w臋dr贸wek w celu z艂o偶enia sobie przysi膮g w ruinach 艣wi膮tyni. Nie trzeba chyba dodawa膰, 偶e do Naszhiar podr贸偶owali g艂贸wnie homoseksuali艣ci - wi臋kszo艣膰 postaci w powie艣ci to zreszt膮 osoby o tej w艂a艣nie orientacji. W toku akcji dog艂臋bnie poznajemy psychik臋 bohater贸w oraz ich historie, w kt贸rych poza w膮tkami obyczajowymi i historycznymi przewijaj膮 si臋 te偶 motywy fantastyczne, nawi膮zuj膮ce do mitologii rejon贸w, z kt贸rych bohaterowie pochodz膮 i przez kt贸re podr贸偶uj膮. Takie przemieszanie w膮tk贸w, unikalna, szkatu艂kowa kompozycja oraz ciekawe postacie, z kt贸rych niemal ka偶da cos ukrywa - to wszystko zapewni艂o pisarce s艂aw臋. Ksi膮偶ka zaliczana jest do najwybitniejszych osi膮gni臋膰 przedwojennej ranalskiej literatury.
Prezentowany poni偶ej fragment pochodzi z przygotowywanego w艂a艣nie do wydania na Ziemi t艂umaczenia.
S艁OWNICZEK:
Meleka - enklawa. Okre艣lenie u偶ywane w stosunku do miejsc, gdzie zachowa艂y si臋 pewne specyficzne formy kultu religijnego. Najbardziej znan膮 enklaw膮 jest Skaar, gdzie funkcje kap艂a艅skie pe艂ni膮 kobiety.
Hird - zwierze kopytne, u偶ywane jako zwierze juczne i poci膮gowe oraz wierzchowiec. Hirka - samica tego gatunku, a tak偶e pejoratywne okre艣lenia na kobiet臋 - "baba", "j臋dza", "poczwara". Z regu艂y nie u偶ywa si臋 w podobnym kontek艣cie s艂owa "hird".
"Twoja historia nam umyka" - konstrukcja do艣膰 typowa dla foria艅skiego, t艂umaczka uzna艂a za stosowne prze艂o偶enie jej dos艂ownie.
Nordowie - jeden z lud贸w na Ranal, s艂owo u偶ywane te偶 w znaczeniu "barbarzy艅cy" albo "poganie".
S艂owo "cz艂owiek" jest w tym tek艣cie u偶ywane w sensie "osoba".
Sisira - zwierz膮tko rozmiar贸w ma艂ego kota, o najcz臋艣ciej bia艂ym, fioletowo pr臋gowanym futrze
Veme hi rhgne fanaahselahi - "Nieznanej Pot臋dze za moje ocalenie" - napis do艣膰 cz臋sto spotykany na przydro偶nych kapliczkach.
Razeghe - w艂a艣ciwie "fana-razeghe", dos艂ow nie "u偶ywaj膮cy mocy umys艂u", okre艣lenie telepaty. Kastiisa - dos艂. "艣wiate艂ko", pieszczotliwy zwrot "Odziedzicz膮 twoje imi臋" - prawdopodobnie chodzi o pierwszy cz艂on imienia, w wielu rodzinach istnieje tradycja nadawania pierworodnym imienia, sk艂adaj膮cego si臋 z pierwszego cz艂onu kt贸ry nale偶a艂 do ojca (lub matki) i drugiego, dobranego wedle uznania rodzic贸w. Hi kast - dos艂. "moje 艣wiat艂o" Reasoe - "szlachetny", zwrot grzeczno艣ciowy Kashriz - uczony, mistrz azher - du偶y drapie偶nik wyst臋puj膮cy na p贸艂nocy Ranal "jasnej jak kryszta艂 krwi, p艂yn膮cej w jego 偶y艂ach" - my powiedzieliby艣my "b艂臋kitnej krwi", ale Ranalanie maj膮 niebiesk膮 sk贸r臋 i krew o fioletowawym zabarwieniu "awa zir kast" - "jeste艣 艣wiat艂em", pozdrowienie stosowane wzgl臋dem bliskich os贸b
KILKA UWAG NA TEMAT FONETYKI FORIA艃SKIEJ:
Wi臋kszo艣膰 liter nale偶y wymawia膰 tak, jak w j臋zyku polskim. A wi臋c "w" jak polskie "w", "j" jak polskie "j" - wiem, 偶e z tymi literami s膮 najcz臋艣ciej problemy. Nie zdecydowa艂am si臋 na transkrypcj臋 tych g艂osek jako "v" i "y" z tej przyczyny, 偶e forianie znaj膮 liter臋 odpowiadaj膮c膮 "v", rzadko u偶ywan膮 i wymawian膮 jak "w". Istnieje te偶 g艂oska (i litera) odpowiadaj膮ca "y".
Foria艅sk膮 g艂osk臋 odpowiadaj膮c膮 polskiemu "sz" zdecydowa艂am si臋 stranskrybowa膰 jako "szh", jako, 偶e "sh" wymawiane jest inaczej za艣 zwyk艂e polskie "sz" jest jednak troch臋 za s艂abe. "Szh" to g艂oska gard艂owa, twarda. Wyst臋puje do艣膰 rzadko w rdzennie foria艅skich wyrazach, pojawia si臋 za艣 w tych zaczerpni臋tych z j臋zyk贸w innych lud贸w Ranal albo z j臋zyk贸w ziemskich.
G艂oska "h", bardzo cz臋sta w foria艅skim, jest g艂osk膮 gard艂ow膮, cz臋sto wyst臋puje w zbitkach takich jak "th", "sh", "gh", "kh", "gkh" i innych.
|
|
Komentarze |
dnia pa糳ziernika 09 2011 19:46:39
Komentarze archiwalne przeniesione przez admina
Natiss (natiss@tlen.pl) 16:23 24-08-2004
No c贸偶. Do艣膰 ciekawe. Na razie nie wiem o co chodzi w tym opowiadaniu (by膰 mo偶e dlatego 偶e jestem g艂upia ), ale je艣li tylko przy艣lesz cz臋艣ci dalsze z pewno艣ci膮 przeczytam, 偶eby si臋 tego dowiedzie膰.
Anathae (Brak e-maila) 01:59 30-08-2004
Narazie przeczyta艂am jedn膮 cz臋艣膰 i w ci膮gn臋艂a mnie na tyle, 偶e zabieram si臋 za nast臋pne. Masz bardzo przyjemny j臋zyk, lekki w odbiorze 
Kethry (kethry@interia.pl) 02:00 01-09-2004
no ja czekam, naprawde czekam. na wiecej ))
Shuichi (Brak e-maila) 23:29 01-09-2004
Ale b臋dzie ci膮g dalszy? ne?
艢liczne naprawde^ ^ padoba膰 mi si臋 TAKKKK cudne.
Ja tu teraz b臋de krytykowa膰
ekhm... ekhm... czemu nieumiem poprawnie wym贸wi膰 tych skomplikowanych imion-_-\" dobra to nie jest tw贸j b艂膮d tylko m贸j==. An-nah ja ci臋 i tak lubie i twoje opowiadanka^^ wi臋c mnie z siekierk膮 nie go艅!!! ;_;
Sachmet Lakszmi (Brak e-maila) 11:02 06-09-2004
Hm, co prawda do czytania zosta艂am znokautowana, ale mimo nat艂oku pracy nie 偶a艂uj臋 tej kr贸tkiej przerwy^^. Wprawdzie sama nie lubi臋 tworzy膰 takiego nastroju, ale w cudzych opowiadaniach jednak go czasem lubi臋, o ile klimat jest malowany umiej臋tnie, a tu jest.Lekko zalatuje McIntire, ale tylko troch臋. Wprawdzie taki temat mistrz-ucze艅 jest dosy膰 ograny, ale w po艂膮czeniu z innymi w膮tkami i dobrze zarysowany, mo偶e tworzy膰 co艣 nowego, a tu powoli na to si臋 zanosi. Styl mo偶e miejscami troch臋 zbyt \"grzmi膮cy\" w stosunku do kontekstu i tre艣ci zdania, ale gdyby nie to, 偶e wcze艣niej poprawi艂am stos wypracowa艅 i nastawi艂am si臋 na tak膮 ekstra szkolno艣膰 to pewnie bym nie zwr贸ci艂a uwagi^^. Og贸lnie przypad艂o mi do gustu^^.
An-Nah (Brak e-maila) 17:38 06-09-2004
Widze, ze musze sprostowac...
OPOWIADNIE JEST ZAKONCZONE, WIECJE NIE BEDZIE
Ten tekst z zalozenia swojego mial byc fragmentem, ciekawostka dotyczaca tego swiata... I efektem wkurzenia sie na fakt, ze jedyne strony, na ktorych moge publikowac sie to strony yaoi... i moze efektem tego, ze \"forianskie yaoi\" kusi mnie od dawna?
Tak wiec, nie bedzie nigdy calej \"Drogi do Naszhiar\" - ale bedzie wiecej, to zareczam, tego walsnie swiata... Teraz pisze sie kolejne opowiadanie, jedno czeka w szufladzie na lepsze czasy i nowa wersje (i moze jakies czasopismo? a moze za wysoko startuje?), dluga fabula siedzi w mojej glowie... to co bylo tutaj z cala historia niewiele ma wspolnego... poza swiatem.
Pazuzu (pazuzu_chan@gazeta.pl) 23:16 29-09-2004
Szkoda, 偶e nie b臋dzie wi臋cej... Ale jakby艣 chcia艂a, to prosz臋, daj co艣 wi臋cej na maila, albo jako艣 inaczej. Ch臋tnie poznam reszt臋 tego 艣wiata.
Jedyne zastrze偶enia jakie mam to zbyt cz臋ste powt贸rki, w jednym miejscu ko艂o siebie jest pi臋膰 razy mnie. Poza tym spoko.
NN (Brak e-maila) 20:27 03-12-2004
Jak to koniec?
Kiedy wreszcie zdoby艂em si臋 na przeczytanie tego...
NN (Brak e-maila) 20:28 03-12-2004
Chc臋 dalszych cz臋艣ci,doce艅 to,偶e przeczyta艂em!!! Mam na to czas tylko czasem
(Brak e-maila) 23:37 16-03-2005
Mam nadziej臋,偶e to 偶art. To tylko na wst臋p wygl膮da
An-Nah (Brak e-maila) 07:04 17-03-2005
Nie, to nie zart (dlaczego najwieksza popularnosc maja te historyjki, w ktorych fabula jest najbanalniejsza, to nie wiem i chyba nigdy wiedziec nie bede). Ale poniekad mozna \"Ogien Oczyszczenia\" uznac za kontynuacje.
(Brak e-maila) 16:38 17-03-2005
Dlatego,偶e wszyscy przewa偶nie bior膮 takie historie za wst臋p po kt贸rym b臋dzie si臋 pozytywnie rozwija膰
An-Nah (Brak e-maila) 19:10 17-03-2005
A oczekuja ze w co sie rozwinie? W kolejne perypetie lozkowe?
An-Nah (Brak e-maila) 10:48 10-04-2005
Hmmm, widze ze kogos zatkalo 
bibi-chan (bibi_wish@poczta.onet.pl) 18:46 26-06-2005
Opowiadanie napisane ciekawie i z pomys艂em^^ Moim zdaniem lepiej jest, 偶e zosta艂o zako艅czone w tym momencie i czytelnik mo偶e u偶y膰 odrobiny w艂asnej fantazji, 偶eby wyobrazi膰 sobie, co mog艂o si臋 dalej zdarzy膰^_^
Je偶eli to tylko kawa艂ek 艣wiata, to mam pytanie - napisa艂a艣 mo偶e jakie艣 opowiadanie hetero (tudzie偶 w og贸le bez pairing贸w) rozgrywaj膮ce si臋 w tych realiach? Mi艂o by by艂o poczyta膰 (nie samym yaoi cz艂owiek 偶yje, a co ).
(Brak e-maila) 01:05 29-12-2005
艁u偶ko? Czemu nie,ale nie tylko.Nie wszyscy tylko o tym
pola (pola79@o2.pl) 10:23 19-01-2006
zgadzam sie z bibi-chan. tez uwazam, ze zakonczylas dokladnie w tym momencie, w ktorym nalezalo ^__^ i tez bardzo chetnie sama dospiewam sobie reszte ^___-. pozdrawiam
Anloquen (miedzygwiezdnyzlomiarz@o2.pl) 21:05 22-06-2007
Naprawd臋 zrobi艂o na mnie wra偶enie. Do diaska, tego si臋 nie czyta jak grafoma艅skie p艂ody, tylko jak prawdziw膮, profesjonaln膮 powie艣膰. Wielki szacun, chocia偶 szkoda, 偶e tak ma艂o. Mog艂o si臋 sko艅czy膰 w tym momencie, ale wcze艣niej by膰 d艂u偶sze 
Scatha (Brak e-maila) 14:52 28-08-2007
Tak. Czyta si臋 wspaniale i historia te偶 nakre艣lona bardzo dobrze. Niby mo偶e by膰 bez kontynuacji, ale szkoda, ze tak sie ko艅czy. Bardzo mi si臋 podoba艂o i uwa偶am, 偶e wysz艂o ciekawie i naturalnie.
M艂oda23 (Brak e-maila) 13:58 08-11-2007
SWIETNE!Kiedy doko艅czysz?styl p艂ynny postacie naturalne i ciekawa fabu艂a
Cyrograf (Brak e-maila) 13:38 14-02-2010
Nie mia艂am poj臋cia gdzie odpisa膰 na posta. Sadz臋, 偶e raczej nie wesz艂aby艣 z powrotem do mnie, wi臋c mo偶e nied艂ugo zajrzysz tutaj 
Dzi臋ki za poprawki. Te b艂臋dy wynikaj膮 raczej z mojego ci膮g艂ego przepisywania, poprawiania i dodawania... Ale spr贸buj臋 ich unikn膮膰.
Szczerze m贸wi膮c, to mnie tez denerwuj膮 te schematy i nie, nie bedzie to telenowela. Chc臋 jak najszybciej sko艅czy膰 ich histori臋. Niestety mam problem z... streszczaniem. Wiem co chc臋 napisac, jednak nie potrafi臋 przekazac wszystkiego w kr贸tkiej formie, bez rozbudowanej otoczki. Zastanowi臋 sie nad ca艂o艣ci膮, bo szczerze m贸wi膮c to ca艂y tekst jest ju偶 sko艅czony, ale wyleguje si臋 na moim pulpicie 
Jeszcze raz dzi臋ki na uwagi, nie wierz臋, 偶e kto艣 tak szybko to skomentowa艂 i jestem.. hmm.. uradowana xd.
Potem przeczytam twoje prace (troch臋 ich du偶o) i postaram si臋 skomentowa膰. Jednak narazie szko艂a mnie straszy ko艅cem ferii, wi臋c trzeba wreszcie zajrze膰 do zeszyt贸w . |
|
Dodaj komentarz |
Zaloguj si, 縠by m骳 dodawa komentarze.
|
Oceny |
Dodawanie ocen dost阷ne tylko dla zalogowanych U縴tkownik體.
Prosz si zalogowa lub zarejestrowa, 縠by m骳 dodawa oceny.
Brak ocen.
|
|
Logowanie |
Nie jeste jeszcze naszym U縴tkownikiem? Kilknij TUTAJ 縠by si zarejestrowa.
Zapomniane has硂? Wy渓emy nowe, kliknij TUTAJ.
|
Nasze projekty | Nasze sta艂e, cykliczne projekty

|
Tu jeste艣my | Bannery do miejsc, w kt贸rych mo偶na nas te偶 znale藕膰

|
Shoutbox | Tylko zalogowani mog dodawa posty w shoutboksie.
Archiwum
|
|